nedeľa 15. marca 2015

Žuvanie mastichy

Chioská masticha - kryštályPrečo žuvať mastichu
Žuvanie mastichy pomáha predchádzať zubnému kazu, dezinfikuje ústnu dutinu a posiľňuje ďasná. Žuvanie mastichy systematicky odstraňuje alebo významne znižuje tvorbu mikrobiálnych plakov. Okrem toho, vďaka slineniu zvlhčuje ústnu dutinu, čím ju čistí a osviežuje dych, uvádza na svojej stránke www.gummastic.gr producent, Asociácia pestovateľov Chioského mastixu.
Žujem mastichu už niekoľko mesiacov, nazbieral som teda dostatok skúseností, aby som sa mohol o ne podeliť.

Ako žuvať mastichu - návod

Žujú sa mastichové kryštály, gréci ich volajú aj mastichové slzy. Získavajú sa narezaním kôry stromu pistácia mastixová, z ktorého vyteká hustá živica vo forme sĺz. Mastichové slzy sa nechajú skryštalizovať, potom sa ručne pozberajú a čistia.
Akurát so žuvaním môže nastať malý problém: príliš mäkký kryštál sa ti prilepí o zuby a podnebie. Príliš tvrdý ti “oráta plomby”.
Mastichové slzy - kryštály
Mastichové slzy, vpravo rozžuvaný kryštál.
Musíš sa naučiť správne kombinovať tvrdé kryštály s mäkkými. To je podľa mojej skúsenosti najlepšia cesta. Chce to cvik, prax, učenie sa na omyloch. Výsledok je ale skvelý, živica nestráca chuť, nech ju žuješ akokoľvek dlho. Z dychu cítiť vôňu živice. Na chuť si tak zvykneš, že ti časom začne chýbať.
Mastichové slzy je najlepšie rozžuvať prednými zubami. Tvrdé sa najprv roztrieštia na kúsky, až potom sa žuvaním znovu spoja. Mäkké sa pri žuvaní prednými zubami dajú jazykom kontrolovať a postupne zmiešavať s tvrdými do kompaktnej hmoty veľmi pripomínajúcej žuvačku.
Mastichu treba žuvať aspoň 20-30 minút. Potom ju môžeš vypľuť a zahodiť, ale ak chceš môžeš ju žuvať dokedy ťa to bude baviť.
Keď ti v balení zostanú len mäkké kryštály mastichy, nemáš ich s čím skombinovať. Skúsil som radu: dať ich do chladničky. Nič sa neudialo, síce stuhli, ale keď sa ohriali na izbovú teplotu, tak boli mäkké jak predtým. Dal som ich na noc do mrazničky, to čiastočne pomohlo. Polomäkké stuhli a ostali tvrdé, na príliš mäkké to nijako nepôsobilo. Mal som ale odložený kúsok starej rozžuvanej mastichy, zmiešal som s ním mäkkú slzu a dostal som akurátnu konzistenciu.
Ak ti zostanú len tvrdé kryštály, môžeš ich zmiešať s mastichovou žuvačkou. Nikdy ale nemiešaj so žuvačkou mäkký kryštál, žuvačka sa začne naťahovať a lepiť, stane sa nepoužiteľnou.

Kedy žuvať mastichu

Keď mastichu žuješ pred jedlom, máš väčšiu chuť do jedla. Keď po jedle, znižuješ si kyslosť v žalúdku. Po jedle sa mi od žutia kryštálov grgá, to je zrejme tým, že pri reakcii s kyslým prostredím vzniká plyn. Hneď po jedle by som teda kryštály nežul, veď kyselina si v žalúdku robí svoju prácu s trávením. Ale veľmi dobré je vyžuvať mastichu po káve. Po káve mam prekyslený žalúdok, mastichou si ho dám do poriadku a cítim sa potom veľmi dobre.

Koľko mastichy žuvať

“Najvyššia dávka, aká sa klinicky skúšala, sú 3 gramy mastixu. Ani vyššie dávky pravdepodobne neškodia, ale nikto to nepreveroval kontrolovanou štúdiou,” vraví Pavol Bojda, priamy dodávateľ Chioskej mastichy do maloobchodnej siete v SR.



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára